17 Kasım 2013 Pazar

Çocuklarla iletişim

“Ne oldu - nasıl oldu soruları” ve dinleme yeteneğimiz
Bazen limitleri aşabiliyoruz. Her yaş grubundaki çocuklarımızla iletişimde yerindelik, haddini aşmama, onlara değer verme ve benzeri kavramlarını ön planda tutabilmeliyiz. 
Daha kısa süreli cümlelerle (lafı uzatmadan) daha az konuştuğunuz zaman çocuklarınızın ne kadar çok konuşabildiklerinin farkına varabiliriz.
Onların da kendilerini ifade edebilmelerinden keyif almayı öğrenmeliyiz.
Yaşları küçük olanlar dâhil çocuklarımızın da nitelikli fikirleri olabileceğini gördükçe
 şaşırabiliriz. Onlara değer veriyor muyuz? Kendimize sormalıyız.
Şu soruları sorarak çocukların düşünme ve muhakeme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olabiliriz.
Neler oldu?
Sence bunun gerçekleşmesindeki sebep ne olabilir?
Olay hakkında ne hissediyorsun?
Bu tecrübeyi ileride nasıl kullanabilirsin?
Şu anda sorunumuzu çözmek için ne gibi fikirlerin var?”
Çocuklarımızın düşlünce ve hislerini samimi bir ilgiyle öğrenmek istediğimizde; “ne oldu” ve nasıl oldu” sorularıyla anlatacaklarını (sabırla ve sonuna kadar) dinlemeye çalışmalıyız.
Kendinizi dinlemeye hazır ve istekli hissediyorsanız bu soruları sormayı deneyebilirsiniz.
“Hesap sormak” olarak algılanacak şekilde;
   -Bunu neden yaptın?
   -Neden böyle hissediyorsun?
   -Neden kızıyorsun?”
gibi kulağa yargılayıcı veya tehdit edici gelen sorulardan kaçınılmayız. Bunu yapmadan önce kendimizin aynı sorulara muhatap olduğunu düşünebiliriz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder