10 Aralık 2014 Çarşamba

Çocuk & Biyolojik ritme saygı *


Adem Güneş Hocanın kitapları, yazıları ve radyo programları birçok ebeveynin / eğiticinin sorularına cevap vermektedir. Aksiyon’daki yazısından kısa alıntılar hepimizin yaşamına ışık tutuyor ...

Edinerek öğrenmenin temel ilkesi
-“... .. öğretmenim dedi ki
hızlı yazmalıymışım. Hem ödevimi yavaş
yapınca annem kızıyor.” derken ülkemiz çocuklarının eğitim dramını anlatıyordu aslında ...
-... .. Aklı başında, narin kız çocuğu ve ona hitap edemeyen yetişkinlerin çatışması vardı ortada; “beklenti çatışması” ... Çocuk, kendi biyolojik ritmi ile “edinerek öğrenmeye” çalışırken, anne-babanın bu hızı yavaş bulup hızlandırma gayreti, çocuğu sersemletmişti.
-... Dikkat ettim ki anne babanın da biyolojik ritmi oldukça bozuk. Baba beni dinler iken ayaklarını sallayıp duruyor, anne konuşurken hızlı hızlı ve yutarak konuşuyordu ...
-Hâlbuki edinerek öğrenmenin en temel ilkesi; “sekine” halinde bir biyolojik ritme sahip olmasıdır.
--“Aktif bir pasiflik”, eğiticinin en üstün özelliğidir.
-Konuşurken, inci tanesi gibi kelimeleri tek tek çıkarmak ... Yürüken, yavaş ve sükunet içinde yürümek ... Göz göze gelindiğindegözlerle çocuğun gözlerine dokuncak kadar sakin bakmak, edinerek öğrenmenin olmazsa olmaz prensipleridir.
-Kalııcı öğrenmenin önündeki en büyük engel; çocuğu hızlandırmaktır; “Hadi, hadi ... Çabuk, çabuk ... Herkes yaptı bir sen kaldın” gibi baskılar çocuğun psikolojik olarak gerdiği gibi, bilginin içselleşmesinin önünü de kapatır.
-Çocuğa iyilik yapmak isteyen eğiticiler, onun biyolojik ritmine saygı duymalı. Belki kendilerinin bozulmuş olan biyolojik ritimlerini de “sekine” haline çevirerek çocuğun karşısına çıkmalıdır. Bu bir lüks değil, çocuk hakkıdır.

*Aksiyon, sayı 1043 – Adem Güneş

1 yorum:

  1. Merhaba. Kızım 2. Sınıf öğrencisi. Okulda yazı yazmak istemiyor evde de onunla birlikte odev yaptığımız da yavaşlık durumj soz konusu. Geçtiğimiz sene bu konudan dolayı acaba IQ problemin den kaynaklı mi diye test yapıldı yaşıtlarına göre üstün çıktı ama halen yavaşlık ve yazı yazmama isteği devam ediyor. Hatta okuldaki deneme Sınavları da 1 ders yerine 2. Derse uzuyor bu durumda ne yapmalıyız. Öğretmenİ ve bizim sürekli uyarilarimizda devam ediyor yavaşlığı konusunda...

    YanıtlaSil