1 Ocak 2015 Perşembe

Akıllı çocuk, terbiyeli çocuk mudur? *

-...”Çocuklarımızı yetiştirme konusunda eşim ve ben çok hassas davranmaya çalıştık; ama 16 yaşındaki büyük
kızımın bana söylediği bir söz vicdanımı sızlatıyor. ...’Sizin yüzünüzden ben hiç çocukluğumu yaşayamadım’ deyince şok oldum. Hâlbuki kızım çok sakin bir çocukluk geçirmişti. Bu yaşa kadar ne beni ne de babasını üzecek bir şey yapmadı. Kızımın, yılar sonra mutlu geçen çocukluğu için böyle söylemesine anlam veremiyorum. Ben nerede hata yaptım?
-... ...ne yazık ki bizim çocuk terbiyesinden anladığımız şey, akıllı uslu çocuk yetiştirmek. Hâlbuki “akıllı, uslu” diye tarif ettiğimiz ettiğimiz çocukların normal çocuk olmama ihtimali çok yüksektir. Lakin biz, anne babalar çoğu zaman bunu fark etmeyiz... .. Neden?
-Çünkü akıllı uslu çocuk yoktur.
-Çocuk, delidir...
-Nu kural bilir ne de kaide...
-Henüz dünyaya gelmiş bir çocuktan hangi kural ve kaideye uymasını bekleyeceksiniz ki!...
-Çocuk bu. Koşacak, çoşacak, düşecek; bazen cam kıracak bazen de kalp... Eğer çocuk bunları yapmıyor; sanki büyük bir adam gibi, evin bir köşesinde akıllı uslu oturuyorsa muhtemelen o çocuk ya velidir ya da üzerinde yoğun duygusal veya psikolojik baskı vardır. ...
-... ...”Kızım, bugüne kadar, ne beni ne de babasını üzecek bir şey yapmadı!”
-“Kızınız, neden sizi üzecek bir şey yapmadı yahut yapamadı? Sakın kızınız, sizin sevginizi kaybetmekten korktuğu için, sizi üzmemek için, çocukluğunun deli dolu yanlarını yaşamaktan vazgeçmiş olmasın? Siz farkına varmadan kızınıza ‘Eğer yanlış yaparsan üzülürüm ‘duygusal baskısını hissettirmiş olmayasınız ve kızınız sizin sevginizi kaybetmemek için ‘akıllı uslu olmalıyım’ sahte kimliğine bürünmüş olmasın?”
-Ne yazık ki birçok anne baba, akıllı uslu çocuk hayali kurarken kızlarının/oğullarının üzerinde yoğun bir duygusal baskı oluşturduklarının farkına .. varmazlar. Hâlbuki anne babanın aslî görevi, çocuklarına baskı yaparak karakter değişikliğine zorlamak değil, aksine daha bebeklikten itibaren çocuklarını ... tanıyarak onların kabiliyetlerini ve zayıf yanlarını keşfetmektir. Keşfettikleri kabiliyet ve zaafları hesaba katarak hem ahlakî hem de zihinsel gelişimlerinin önünü açmaktır. ... ..

*Çocuk terbiyesinde doğru bilinen yanlışlar – Adem Güneş

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder